Perifeer Arterieel Vaatlijden (Etalagebenen)

Claudicatio intermittens, beter bekend als etalagebenen, is een vaatziekte.
De oorzaak van etalagebenen is een vernauwing van de slagaderen in het been. Deze vernauwing zorgt ervoor dat u pijn, kramp of een verdoofd gevoel in het been ervaart. De klachten verergeren vooral tijdens het lopen. Bij stilstaan (bijvoorbeeld voor een etalage als excuus) nemen de klachten tijdelijk snel af, vandaar de term etalagebenen. Enige vernauwing van de slagaderen is een natuurlijk proces dat bij iedereen plaatsvindt. Er zijn echter verschillende factoren die dit proces versnellen en/of verergeren. Roken, weinig lichamelijke activiteit en diabetes zijn hier enkele duidelijke voorbeelden van.

Een onderdeel van het behandeltraject is om deze risicofactoren in kaart te brengen en de levensstijl hier op aan te passen. Buiten de fysiotherapeut spelen andere behandelingen ook een grote rol. In het verleden werd er bij etalagebenen vaak gekozen om een operatie toe te passen om de bloedtoevoer naar de spieren te bevorderen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut (gesuperviseerde looptherapie), een beter effect heeft. Dit is de reden dat er tegenwoordig in eerste instantie voor looptherapie onder begeleiding van de fysiotherapeut wordt gekozen. Buiten looptherapie kan de fysiotherapeut ondersteuning bieden bij de leefstijlveranderingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stoppen met roken of het ontwikkelen van een gezondere leefstijl.

Onze praktijk is aangesloten bij het landelijk netwerk ClaudicatioNet. ClaudicatioNet is een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, oefen- en fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt. ClaudicatioNet streeft naar transparante en hoogwaardige zorg voor alle patiënten met claudicatio intermittens in Nederland. Op deze manier bieden we binnen onze praktijk de patiënt een zo goed mogelijke behandeling aan. Bij praktijken aangesloten bij het ClaudicatioNet wordt de behandeling per januari 2017 vergoed vanuit de basisverzekering.claudicationet logo